W odpowiedzi na potężne trzęsienie ziemi o magnitudzie ponad 6.0, które nawiedziło afgańskie prowincje Kunar i Nangarhar 31 sierpnia, a także na liczne silne wstrząsy wtórne, UNICEF uruchomił plan pomocy humanitarnej o wartości 22 mln dol. Ma on zaspokoić krytyczne potrzeby poszkodowanych, docierając do 400 tys. osób, w tym do ponad 212 tys. dzieci.
Izolacja geograficzna, ograniczona infrastruktura i głęboko konserwatywne normy społeczne sprawiają, że jest to jedna z najtrudniejszych akcji ratunkowych, z jakimi się zmierzyliśmy. Mimo tych wyzwań, UNICEF i nasi partnerzy byli na miejscu od pierwszego dnia – zapewniając opiekę zdrowotną, czystą wodę, wsparcie psychospołeczne i niezbędne dostawy dla dzieci i rodzin w pilnej potrzebie. Ale potrzeba znacznie więcej. Wzywamy społeczność międzynarodową, aby stanęła u boku tych społeczności i pomogła nam chronić dzieci, zanim nadejdzie sroga zima
– powiedział dr Tajudeen Oyewale, przedstawiciel UNICEF w Afganistanie.
- Rozszerzenie dostępu do doraźnej opieki zdrowotnej: wzmocnienie stałych placówek zdrowotnych i wysłanie dodatkowych mobilnych zespołów medycznych w celu zapewnienia opieki pourazowej, usług dla matek i noworodków oraz podstawowych leków.
- Zapewnienie dostępu do czystej wody: odbudowę systemów wodnych i utworzenie awaryjnych punktów wodnych w celu zapobiegania wybuchom ostrej biegunki.
- Poprawę warunków sanitarnych i higieny: naprawę urządzeń w ramach usług wodno-sanitarnych i higienicznych (WASH) w szkołach i ośrodkach zdrowia oraz dystrybucję zestawów higienicznych zawierających mydło i inne niezbędne artykuły.
- Walkę z niedożywieniem: badanie i leczenie dzieci pod kątem ostrego niedożywienia, które prawdopodobnie pogorszy się z powodu przesiedleń i ograniczonego dostępu do żywności.
- Udzielanie pomocy pieniężnej: wsparcie 13,2 tys. zagrożonych gospodarstw domowych awaryjnymi przelewami gotówkowymi w celu zaspokojenia pilnych potrzeb i przygotowania się na miesiące zimowe.
- Zapewnienie wsparcia psychospołecznego: tworzenie przestrzeni przyjaznych dzieciom i zwiększenie liczby przeszkolonych pracowników socjalnych – zwłaszcza kobiet – w celu zapewnienia wsparcia psychicznego dzieciom i ich rodzinom.
- Zapewnienie ciągłości edukacji: tworzenie tymczasowych przestrzeni do nauki, podczas gdy zniszczone szkoły są oceniane i naprawiane.