Szkoły i placówki wczesnej edukacji zapewniają dzieciom kluczowe poczucie przynależności i bezpieczeństwa, a brak nauki może mieć konsekwencje na całe życie. Nie ma opcji, aby po prostu odłożyć edukację dzieci i wrócić do niej po zajęciu się innymi priorytetami, bez ryzykowania przyszłości całego pokolenia.
Afshan Khan, Dyrektor Regionalny UNICEF na Europę i Azję Środkową
![© UNICEF/Kulakowskiy](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/43479/assets/505466/large-73c1c84037513c76b3ca2f88128e467f.jpg)
© UNICEF/Kulakowskiy
UNICEF będzie nadal współpracował z rządem Ukrainy i rządami krajów, które przyjęły uchodźców, aby wypracować rozwiązania pozwalające dzieciom na kontynuowanie edukacji zarówno na obszarach konfliktu, jak i tym, które zostały zmuszone do ucieczki ze swoich domów.
Afshan Khan, Dyrektor Regionalny UNICEF na Europę i Azję Środkową
![© UNICEF/Hrom](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/43479/assets/505467/large-b233d6e89e2fe170ab885e11d117dd0b.jpg)
© UNICEF/Hrom
UNICEF apeluje o zaprzestanie ataków na placówki edukacyjne, infrastrukturę cywilną i energetyczną w Ukrainie. Potrzebne jest również większe wsparcie w celu zapewnienia dzieciom dostępu do materiałów edukacyjnych i materiałów offline, aby mogły kontynuować naukę i pozostać w kontakcie z rówieśnikami i nauczycielami. Kluczowe jest również wdrożenie ukraińskiego planu naprawczego oraz działań na rzecz odbudowy szkół i przedszkoli.
W krajach przyjmujących uchodźców UNICEF wzywa do włączania dzieci - uchodźców z Ukrainy do krajowych systemów edukacji. Ważne jest, aby odpowiednie władze zidentyfikowały i wyeliminowały bariery regulacyjne i administracyjne, które utrudniają dzieciom dostęp do formalnej edukacji na wszystkich poziomach, a także zapewniły jasne i dostępne informacje rodzinom uchodźców.