Szkoły i placówki wczesnej edukacji zapewniają dzieciom kluczowe poczucie przynależności i bezpieczeństwa, a brak nauki może mieć konsekwencje na całe życie. Nie ma opcji, aby po prostu odłożyć edukację dzieci i wrócić do niej po zajęciu się innymi priorytetami, bez ryzykowania przyszłości całego pokolenia.
Afshan Khan, Dyrektor Regionalny UNICEF na Europę i Azję Środkową
© UNICEF/Kulakowskiy
UNICEF będzie nadal współpracował z rządem Ukrainy i rządami krajów, które przyjęły uchodźców, aby wypracować rozwiązania pozwalające dzieciom na kontynuowanie edukacji zarówno na obszarach konfliktu, jak i tym, które zostały zmuszone do ucieczki ze swoich domów.
Afshan Khan, Dyrektor Regionalny UNICEF na Europę i Azję Środkową
© UNICEF/Hrom
UNICEF apeluje o zaprzestanie ataków na placówki edukacyjne, infrastrukturę cywilną i energetyczną w Ukrainie. Potrzebne jest również większe wsparcie w celu zapewnienia dzieciom dostępu do materiałów edukacyjnych i materiałów offline, aby mogły kontynuować naukę i pozostać w kontakcie z rówieśnikami i nauczycielami. Kluczowe jest również wdrożenie ukraińskiego planu naprawczego oraz działań na rzecz odbudowy szkół i przedszkoli.
W krajach przyjmujących uchodźców UNICEF wzywa do włączania dzieci - uchodźców z Ukrainy do krajowych systemów edukacji. Ważne jest, aby odpowiednie władze zidentyfikowały i wyeliminowały bariery regulacyjne i administracyjne, które utrudniają dzieciom dostęp do formalnej edukacji na wszystkich poziomach, a także zapewniły jasne i dostępne informacje rodzinom uchodźców.