Pandemia pogłębiła negatywne tendencje: gorsze wyniki w nauce, większa skłonność do nadwagi i otyłości oraz ogólny spadek zadowolenia z życia wśród dzieci.
Jeszcze przed pandemią dzieci zmagały się z wieloma problemami i nie miały dostępu do odpowiedniego wsparcia – nawet w dobrze rozwiniętych państwach. Teraz, w obliczu rosnącej niepewności gospodarczej, kraje muszą priorytetowo traktować edukację, zdrowie i dobrostan najmłodszych, aby zabezpieczyć ich perspektywy na przyszłość, a także bezpieczeństwo ekonomiczne społeczeństw
– powiedział Bo Viktor Nylund, dyrektor UNICEF Innocenti.
W następstwie pandemii dane wyznaczają niepokojący punkt odniesienia dla dobrostanu dzieci, zwłaszcza tych pochodzących z grup wykluczonych społecznie. Skala wyzwań, przed którymi stoją najmłodsi, oznacza, że potrzebujemy spójnego, holistycznego podejścia obejmującego całe dzieciństwo, aby odpowiadać na potrzeby na każdym etapie ich życia
– dodał.
- wspierania rozwoju umiejętności liczenia, czytania i pisania oraz umiejętności cyfrowych, a także kompetencji społecznych i emocjonalnych, szczególnie w przypadku dzieci, które doświadczyły regresu podczas pandemii oraz najmłodszych z grup wykluczonych społecznie;
- poprawy zdrowia psychicznego poprzez jego promocję i profilaktykę oraz zapewnienie specjalistycznych usług, a także poprzez zwalczanie przemocy i bullyingu, zarówno online, jak i offline;
- poprawy zdrowia fizycznego poprzez zapewnienie dzieciom dostępu do odpowiedniej żywności oraz ograniczenie marketingu i promocji niezdrowych produktów;
- angażowania dzieci w celu lepszego zrozumienia ich doświadczeń i opinii oraz współpracy z nimi w poszukiwaniu rozwiązań promujących ich dobrostan.