Ponad 66 proc. firm współpracuje z kilkoma organizacjami pozarządowymi, wyspecjalizowanymi w różnych obszarach, a 75 proc. preferuje współpracę długofalową – wynika z najnowszego badania marketerów1, zrealizowanego dla UNICEF Polska. W obliczu dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości konieczny jest dialog organizacji humanitarnych i firm. W związku z obowiązkami dotyczącymi raportowania pozafinansowego partnerstwo w realizacji celów ESG jest coraz bardziej istotne dla większości dużych firm – w tym także dla przedstawicieli działów marketingu. O wynikach badania UNICEF Polska rozmawiał z partnerami podczas zakończonego właśnie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
O sile partnerstwa biznesu z organizacjami NGO nie trzeba przekonywać. O tym, że mamy sojuszników po stronie biznesu wiedzieliśmy już po pierwszej odsłonie kampanii #NGOdlaBiznesu. Teraz chcieliśmy mieć dane, które pokażą nam skalę wyzwania, z jakimi mierzą się współczesne firmy. Wiemy już, że biznes potrzebuje partnerów, by dobrze odpowiedzieć na wyzwania związane z raportowaniem pozafinansowym. Jako globalna organizacja chcemy dzielić się swoim doświadczeniem i wspierać biznes w realizacji strategii ESG w każdym z trzech obszarów. Temu też poświęcone były nasze rozmowy podczas EKG w Katowicach
powiedziała Renata Bem, Dyrektor Generalna UNICEF Polska.
Gdzie wyznaczane są cele i jaki region obejmuje strategia?
Pole do współpracy NGO i biznesu
Wysoko oceniana współpraca NGO i biznesu
Sektor NGO może wspierać biznes w realizacji celów strategicznych. Świadczą o tym przedstawione wyniki badań i nasze doświadczenie. Ważne, aby firmy dostrzegały w organizacjach takich jak nasza równorzędnych partnerów do rozmowy o celach CSR/ESG. To prosta droga do skutecznej współpracy na rzecz zrównoważonego rozwoju, na którym wszystkim nam zależy
powiedziała Sylwia Nowik-Spiczonek, Dyrektor Fundraisingu UNICEF Polska
Zbieżność celów
Rzeczywistość zmieniających się standardów stanowi wyzwanie dla całego sektora biznesowego, jednak jest zarazem polem do trwałych zmian w obszarze współpracy z organizacjami NGO i podejmowania ambitnych działań w obszarze zrównoważonego rozwoju. Marketerzy szukają przede wszystkim doświadczenia i wiarygodności oraz chcą, by podejmowane przez nich projekty odpowiadały na wszystkie aspekty – środowiskowe, społeczne i te związane z ładem korporacyjnym. Takie możliwości daje im współpraca z globalnymi, doświadczonymi partnerami z sektora NGO, do których należy UNICEF
powiedział Paweł Barski, Dyrektor Marketingu i Komunikacji UNICEF Polska
Akcja NGO dla biznesu:
Kampania „NGO dla biznesu” przygotowana przez UNICEF Polska jest unikalną inicjatywą w skali Polski i świata. Organizacja chce dzięki niej przedefiniować standardy współpracy sektora NGO i biznesu, podkreślając, że beneficjentami są obie strony takich działań. Pierwsza odsłona, zorganizowana w 2022 r. opierała się na warsztatach UNICEF Polska z przedstawicielami zaangażowanych społecznie firm, takich jak: Credit Agricole Bank Polska, Digital Care Group, FEYENALLY, Glovo, Grupy LUX MED, Kaufland Polska, Kubota, Legimi, PAGEN, PayU oraz x-kom. Ich celem było zdiagnozowanie istniejących i potencjalnych obszarów współpracy biznesu i organizacji charytatywnych oraz korzyści, jakie mogą z niej wynikać dla obu stron. Szczegółowe wnioski i wytyczne do współpracy pomiędzy firmami i organizacjami społecznymi zostały zebrane w postaci przewodnika „NGO i Biznes – Partnerstwo czy jednostronna korzyść?”. Jednym z elementów zeszłorocznej kampanii UNICEF dla Biznesu był także cykl podcastów, których gospodarzem był Jarosław Kuźniar. W tym roku UNICEF Polska zaprosił do dyskusji marketerów z największych polskich firm, jednocześnie, przeprowadzając wśród nich badanie o ich potrzebach związanych ze współpracą z sektorem NGO.
1 Badanie zrealizowane na grupie 50 firm w kwietniu 2023, za pośrednictwem ankiety internetowej, realizowanej przez CMO Research by Shortlist. Badanie ankietowe uzupełniło 15 wywiadów pogłębionych, zrealizowanych z szefami marketingu.