86% respondentów badania PwC obawia się nadchodzącej zimy pod kątem jakości powietrza. Jednocześnie 92% badanych uważa, że kryzys energetyczny nie usprawiedliwia spalania śmieci - wynika z badania przeprowadzonego wśród przedstawicieli biznesu z całej Polski. Rusza V. edycja programu “Biznes kontra smog - Wspieramy klimat”.
W badaniu PwC respondenci wskazali, jakie działania powinien podjąć Rząd, żeby zapobiegać kryzysowi energetycznemu. Dla 42% ankietowanych rozwiązaniem są inwestycje w energetykę jądrową, 32% wskazało na wsparcie fotowoltaiki, a 41% sugeruje tworzenie regulacji ułatwiających korzystanie z OZE. Program „Biznes kontra smog” powstał z inicjatywy PwC Polska i jest realizowany we współpracy z 30 firmami pod auspicjami Krakowskiego Alarmu Smogowego, Stowarzyszenia ASPIRE i UNICEF Polska, a także pod honorowym patronatem Marszałków Województwa Małopolskiego i Mazowieckiego oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
W ankiecie przeprowadzonej wśród pracowników firm zrzeszonych w projekcie „Biznes kontra smog - Wspieramy klimat” wzięło udział niemal 1800 osób. 59% z nich przyznało, że rozważa zmianę miejsca pracy i zamieszkania ze względu na złą jakość powietrza w miejscowości wykonywania swojej pracy. Jednocześnie większość ankietowanych, aż 67% uważa, że jakość systemu edukacji w zakresie przeciwdziałania zanieczyszczeniom powietrza w Polsce jest przynajmniej niewystarczająca, z czego niemal 18% określa te działania jako „bardzo złe”. 80% oczekuje od swojego pracodawcy aktywnego zaangażowania w walkę o czyste powietrze.
„Spotkanie w Krakowie z przedstawicielami tak wielu organizacji i firm dało nam możliwość wspólnej dyskusji nad potencjalnymi działaniami NGO i biznesu w zakresie ochrony środowiska i przeciwdziałania zanieczyszczeniu powietrza. Powietrzem, które nie spełnia norm WHO oddycha co 10-ta osoba na Ziemi. Klimat zmienia się na naszych oczach. Już teraz odczuwamy skutki globalnego ocieplenia. Dlatego UNICEF Polska angażuje się w działania i współpracę, które mają szansę realnie wpłynąć na jakość życia dzieci, w tym przyszłych pokoleń.” – podkreślała Renata Bem, Z-ca Dyrektora Generalnego UNICEF Polska.
„Niemal 90% naszych respondentów obawia się nadchodzącej zimy ze względu na jakość powietrza. Tym bardziej cieszy nas, że do grona organizacji współpracujących w programie dołączył UNICEF Polska, dzięki czemu jeszcze wyraźniej będziemy mogli zwrócić uwagę również na prawa dzieci do życia w czystym środowisku. Dla naszych firm to wyjątkowo istotna sprawa" - mówi Adam Jamioł, partner zarządzający krakowskim biurem PwC Polska.
Celem tegorocznej edycji „Biznes kontra smog - Wspieramy klimat”, podobnie jak poprzednich - jest realizacja programu wolontariatu pracowniczego w obszarze edukacji dzieci i młodzieży na temat jakości powietrza i przeciwdziałania zmianie klimatu. Dzięki dołączeniu nowych firm, wolontariusze będą mogli dotrzeć ze szkoleniami do jeszcze większej liczby szkół i przedszkoli, nie tylko z województwa małopolskiego. Zajęcia są prowadzone przez przeszkolonych wcześniej przez Krakowski Alarm Smogowy wolontariuszy, a program jest dostosowany do różnych grup wiekowych. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się m.in. czym jest smog, dlaczego powstaje, jakie zagrożenia niesie dla zdrowia i życia ludzi oraz co można i należy robić, aby móc oddychać czystszym powietrzem. Ścieżka tematyczna nt zmiany klimatu umożliwi dzieciom i młodzieży poznanie głównych przyczyn przyspieszenia zmiany klimatu oraz kształtowanie postaw ekologicznych w życiu codziennym. Organizatorzy projektu podkreślają, że wszystkie warsztaty są bezpłatne.
“Od pierwszej edycji program cieszy się rosnącym zainteresowaniem nie tylko firm, które dołączają do inicjatywy, ale też szkół i przedszkoli, zgłaszających chęć przeprowadzenia warsztatów w swoich placówkach. „Biznes kontra smog - Wspieramy klimat” to inicjatywa oddolna, w której zaangażowani są wolontariusze 30 firm, świadomi, że edukacja jest pierwszym i prawdopodobnie najważniejszym krokiem w walce o czyste środowisko - im lepiej poznamy wpływ naszych działań na środowisko, tym lepiej będziemy mogli kształtować proekologiczne zachowania. Program “Biznes kontra smog” jest przykładem na to, że społeczną odpowiedzialność biznesu najlepiej realizować poprzez współpracę” - mówi Tomasz Barańczyk, lider inicjatyw ESG i partner PwC Polska.
„Prowadzenie edukacji smogowej i klimatycznej zyskuje szczególnie na znaczeniu w obliczu kryzysu energetycznego, z którym obecnie zmaga się Polska. Warto podkreślić, że to właśnie inwestycje, których celem jest ochrona powietrza i klimatu jednocześnie stanowią rozwiązanie tego kryzysu. Przykładowo ogrzewanie za pomocą pomp ciepła czy produkcja własnego prądu z instalacji fotowoltaicznych nie tylko ogranicza smog – przede wszystkim pozwala znacząco zmniejszyć rachunki za energię, a w skali kraju uniezależnić się od importu surowców energetycznych” – mówi Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego.
W poprzednich edycjach programu wolontariusze przeszkolili ponad 45 tys. dzieci w szkołach i przedszkolach. Do V edycji „Biznes kontra smog” włączyło się w sumie aż 30 organizacji: ABB BS, Airly, Akamai Technologies, Amer Sports, Amway GBS, Aon, Stowarzyszenie ASPIRE, Bolarus, Grupa CANPACK, Cisco Systems, Credit Suisse, Dyson, Ecolab, EPAM Systems, Euroclear, Herbalife, Hitachi Vantara, HSBC, IAG GBS, Jacobs, Krakowski Alarm Smogowy, Knowable, Maxima Consulting, Motorola, Ocado Polska, PwC, PwC SDC, SIG, State Street Bank Polska, UBS, UNICEF Polska.